hapgoesoeganda.reismee.nl

Moe na een dagje werken

We zitten nu op het terras wat te drinken na een drukke en leuke dag in de kliniek.Om 9.00u begon het spreekuur voor de zwangere vrouwen, er zaten al heel wat dames te wachten in de wachtruimte. Eerst kregen ze een verhaal van de midwife wat ze allemaal te wachten stond en welke spullen ze nodig hadden. Daarna volgde de betaling, alles moet van te voren betaald worden, no pay no cure zullen we maar zeggen. Ook mochten wij ons voorstellen en hebben we vertelt wat we kwamen doen.Iedereen kreeg een nummer en zo werden ze dan één voor één binnengeroepen.Voor ons eerst even aftasten wat we kunnen doen, maar al snel waren we al de controles aan het doen. Ook hebben we geleerd hoever een vrouw in de zwangerschap is, dus dat was buiken voelen en met de doptone naar het hartje luisteren. Heel bijzonder om met een voor ons zo'n oud instrument (toeter) het hartje te horen kloppen.Ook de plastic zeiltjes kwamen natuurlijk weer aan te pas, als een vrouw deze niet had meegenomen kon ze deze ter plekke kopen.Tussen de middag eten we heel even in het guesthouse en als we dan buiten zitten zien we voor ons in de bomen een aap slingeren, nou dat was natuurlijk wel heel erg leuk!Uiteindelijk kwamen er vandaag 30 vrouwen in de kliniek voor controle en het merendeel krijgt hier niet haar eerste kind, 5 of 6 is geen uitzondering hier.Na het spreekuur hebben we ons verdiept in het echo-apparaat. We hadden vanuit Nederland de gebruiksaanwijzing meegenomen maar het apparaat werkte niet zoals het in de beschrijving stond. Waarschijnlijk komt morgenavond iemand die de echo's maakt en hebben we aangeboden om dan eens mee te kijken. Het verbaasde ons dat ze niet zelf op het idee gekomen zijn om dit te doen, want ze willen dit uiteindelijk ook zelf gaan leren. Mirjam heeft haar telefoonnummer achtergelaten en ze zouden bellen als er een patiënt is en de echografist er is, waarom dit 's avonds is blijft voor ons ook een vraag. Maar goed, we zitten op het terrein dus we hoeven niet ver weg, dus dat is natuurlijk wel makkelijk.

Doingoood