hapgoesoeganda.reismee.nl

Laatste dagen in Oeganda

De afgelopen twee weken heb ik voornamelijk voorlichtingslessen aan de meisjes van secondary school gegeven.
De verhalen waren soms heftig om aan te horen, maar aan het eind van de les lieten ze allemaal merken het heel fijn gevonden te hebben.
Ze hadden het gevoel dat ik als een moeder naar ze geluisterd had en dat was toch heel mooi om te horen. Het heeft ook echt nut gehad en dat is natuurlijk het belangrijkste.
Lianne hield zich in de kliniek bezig met allerhande zaken als assisteren bij bevallingen, zuigelingenspreekuur, zwangeren spreekuur, voorraadbeheer, uitdelen van de brillen. Op zondag is Lianne samen met een andere doingooodvrijwilliger op citytour in Kampala geweest. Ik had deze tour vorig jaar al gedaan, dus bleef ik op het project en genoot ik nog even van de mooie omgeving waarin we zaten. Tijdens deze tour loop je door Kampala en zie je de belangrijkste ins en outs, heel leuk om te doen. Vooral het bezoek aan het kasteel van destijds Idi Amin maakte erg veel indruk, in deze tijd zijn er veel gruwelijkheden gebeurd. Maar ook het lopen over de overvolle markt en een bezoek aan de slumps (sloppenwijken) zijn erg indrukwekkend. Op de terugweg werd Lianne door de gids John in de matatu (taxibusje) gezet en richting Namungongo gestuurd, het laatste stukje met de boda terug, echt heel stoer hoor.
Afgelopen week kreeg het personeel van het ziekenhuis een Hepatitis B injectie. Ha, ha dit was hilarisch, ze veranderden stuk voor stuk allemaal in bange wezels. Zelfs de dokter stond te piepen toen hij zijn prik kreeg en de tandarts moest zelfs door Lianne vastgehouden worden, achteraf hebben we er smakelijk om gelachen.
Nu ik dit schrijf zijn we inmiddels gearriveerd in "koud" Nederland, maar ondanks het verschil in temperatuur is het fijn om weer thuis te zijn.
Iedereen bedankt voor jullie reacties, berichtjes en medeleven. We vonden het fijn om af en toe iets uit Nederland te horen. We hebben een mooie en bijzondere reis gehad, veel gezien en meegemaakt. Tijdens onze rit naar het vliegveld genoten we nog even van de (vrijdagmiddag ) chaos op de weg, volgeladen boda's, de geuren, het naroepen van muzungu en noem maar op.
Het was een genoegen om (opnieuw) in Afrika te zijn.

Reacties

Reacties

Vera Luijkx

Hoi Lianne en Mirjam,

Via internet ben ik op jullie pagina terecht gekomen. Ik las dat jullie vrijwilligerswerk hebben gedaan bij de children's welfare mission in Oeganda in de medische kliniek. Deze september vertrek ik voor 2 maanden naar hetzelfde project om daar ook vrijwilligerswerk te gaan doen in de medische kliniek. Ik zou het leuk vinden als ik een aantal vragen kan stellen omtrent het werk. Zou dit kunnen? Als jullie hier voor open staan zouden jullie mij dan een mailtje kunnen sturen naar vera.luijkx@kpnmail.nl?

Alvast bedankt

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood