hapgoesoeganda.reismee.nl

Brillen uitdelen en nagels lakken

We zijn hier allebei op ons eigen project lekker bezig, Lianne in de kliniek en Mirjam houdt zich bezig met de kinderen.
Lianne gaat mee op outreach en werkt in de kliniek met controles voor zwangeren, vaccinatiespreekuur voor de jongere kinderen en assisteert bij bevallingen. De laatste outreach was opnieuw in the middle of knowere onder een boom. Een kwestie van wachten totdat er een moeder met kind min of meer uit de bosjes verschijnt. Dit blijft erg grappig om te zien en mee te maken. Vandaag heeft Lianne meegeholpen in de kliniek met het uitzoeken en uitdelen van brillen. Een paar weken geleden zijn hier meerdere opticiens geweest en konden alle kinderen van de school, het personeel en mensen uit de omliggende dorpjes hun ogen op laten meten. Voor hen die het nodig hadden is er in Nederland een bril gemaakt, deze ongeveer 400 brillen zijn vandaag afgeleverd. Alles moest nu uitgezocht worden en een aantal mensen kregen al hun bril. Allemaal blije mensen met een nieuwe bril!
Ik heb alle lessen over hygiene afgesloten en alle leerlingen van primary (lagere)school hebben les gekregen over dit onderwerp. Na de 4e les kon ik al een beetje op de automatische piloot mijn verhaal vertellen, ook kwam er soms een teacher bij zitten om te zien hoe mijn aanpak was.
Vanmiddag ben ik begonnen met de voorlichting aan de meisjes van secondary school, dit zijn al wat grotere meisjes, vanaf 14 jaar.
Dit is natuurlijk een heel ander onderwerp dan hygiene en vooraf heb ik wel navraag gedaan over wat ze verwachten van mij. Met andere woorden, wat kan ik hier wel en niet vertellen. We zitten natuurlijk wel in een redelijk conservatief land en ik wil natuurlijk geen problemen veroorzaken. Gelukkig krijg ik redelijk de vrije hand, het enige wat ik erg jammer vind, is dat ik alleen de meisjes mag spreken, terwijl de jongens misschien nog wel belangrijker zijn in dit verhaal.
De groepjes mochten van mij niet te groot zijn, dus maximaal 10 per groep, ik wilde de meisjes een veilige omgeving bieden zodat ze zich voldoende vrij voelde om te praten en niet in een donker en stoffig klaslokaal en ook niet waar teveel andere scholieren rondliepen. Dus besloot ik het dat het terras van ons guesthouse wel een geschikte plek was. Eerst begonnen we met iets leuks, we gingen een echt meidending doen: nagels lakken. Nou dat vonden ze natuurlijk prachtig, de blije gezichten van die meiden spraken boekdelen. De openheid die ze hadden en de zinvolle vragen die ze stelden vielen me erg mee. Uiteindelijk gingen er aan het eind stuk voor stuk blije dames met keurig gelakte nagels terug naar de klas....

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood